Starpziņojums par posmu no integritātes pakta līguma noslēgšanas līdz iepirkuma uzvarētāja noteikšanai
Publicējam otro starpziņojumu par posmu no integritātes pakta līguma noslēgšanas līdz iepirkuma uzvarētāja noteikšanai. Projektu "Integritātes pakti - sabiedrības iesaiste publiskā finansējuma izlietojuma uzraudzībā" īsteno Ogres novada pilsoniskās sadarbības un attīstības biedrība (turpmāk - Biedrība) sadarbībā ar biedrību “Sabiedrība par atklātību - DELNA” (turpmāk - Delna). Projekta mērķis ir veikt integritātes pakta pilotprojektus pašvaldībās, nodrošinot sabiedrības iesaisti un uzraudzību publiskā finansējuma izlietojumā.
2024. gada maijā tika noslēgts sadarbības līgums ar Ķekavas novada pašvaldību par pilotprojekta īstenošanu, biedrībām un pašvaldībai sadarbojoties iepirkuma “Sadzīves atkritumu apsaimniekošana Ķekavas novada administratīvajā teritorijā” procedūrā.
Konkrētais iepirkumus izvēlēts, jo iepirkumi par atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumiem ir īpaši nozīmīgi sabiedrībai vairāku iemeslu dēļ:
Vides aizsardzība: Efektīva atkritumu apsaimniekošana būtiski ietekmē vides kvalitāti un samazina piesārņojumu. Pareizi pārvaldīti iepirkumi nodrošina videi draudzīgus un ilgtspējīgus risinājumus, kas sekmē tīrāku un veselīgāku vidi iedzīvotājiem.
Ekonomiskie apsvērumi: Iepirkuma paredzamā summa ir 11 000 000 EUR un līguma ilgums ir 7 gadi. Tas nozīmē, ka pašvaldība uztic vienam pakalpojuma sniedzējam finansiāli apjomīgu un sabiedrībai nozīmīgu ilgtermiņa pakalpojumu. Šāda mēroga iepirkumi pieprasa rūpīgu sabiedrības uzraudzību, lai nodrošinātu publisko līdzekļu efektīvu un caurskatāmu izlietojumu.
Kvalitātes nodrošināšana: Sabiedrības iesaiste iepirkumu procesā palīdz nodrošināt izvēlētā pakalpojuma kvalitāti, kas ir īpaši būtiski, ja pakalpojuma sniedzējs tiek izvēlēts uz tik ilgu laika posmu. Tādējādi tiek mazināts risks, ka atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumi būs nepietiekami, nepilnīgi vai neatbildīs sabiedrības vajadzībām.
Sabiedrības līdzdalība: Šādu projektu īstenošana, kurā iesaistīti sabiedrības pārstāvji/nevalstiskās organizācijas, stiprina iedzīvotāju uzticību publiskajai pārvaldei un paaugstina iedzīvotāju līdzdalību. Tas ļauj veidot atbildīgāku un pārskatāmāku lēmumu pieņemšanas procesu.
Iepirkuma dokumentācijas izstrāde un juridiskās palīdzības sniegšana atklāta konkursa organizēšanai par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Ķekavas novada administratīvajā teritorijā 2024. gada martā rīkotās cenu aptaujas rezultātā uzticēta ārpakalpojuma sniedzējam - SIA Zvērinātu advokātu birojam “Atlācis un partneri”, kas, kā norādīts biroja tīmekļvietnē, ir specializējušies publisko iepirkumu dokumentu sagatavošanā. Šāds lēmums pieņemts, pamatojot to ar iepirkuma sarežģītību, līguma ilgumu (7 gadi) un nepieciešamību pēc specifiskām zināšanām šāda iepirkuma dokumentu sagatavošanai.
Zvērinātu advokātu biroja pārstāvis piedalījies visās ar konkrēto iepirkumu saistītajās iepirkuma komisijas sēdēs, sniedzot juridisku atbalstu.
Tāpat visās ar šo iepirkumu saistītajās iepirkuma komisijas sēdēs noslēgtā integritātes pakta ietvaros piedalījusies arī Ogres novada pilsoniskās sadarbības un attīstības biedrības pārstāve ar mērķi sekot līdzi tam, ka pašvaldība izvēlas piemērotāko, efektīvāko un normatīvajiem aktiem atbilstošāko iepirkuma procedūru, un pārliecināties, ka iepirkumā izvirzītās prasības (atlases un tehniskās prasības) neierobežo piegādātāju konkurenci.
Ņemot vērā to, ka klientu apkalpošana jāuzsāk 2025. gada 1. jūnijā, Ķekavas novada pašvaldība atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 18. panta ceturtajai daļai 2024. gada 22. maijā izziņoja apspriedi ar piegādātājiem.
18. jūnijā notika pašvaldības Iepirkumu komisijas sēde, kurā tika skatīti un vērtēti divu piegādātāju iesniegtie komentāri.
Sēdes laikā notika atklātas un izvērstas diskusijas par nolikuma saturiskajām detaļām gan komisijas locekļu starpā, gan ar piesaistīto eksperti - zvērinātu advokātu biroja pārstāvi. Tāpat sēdes laikā tika salīdzināta citu pašvaldību pieeja, pretendentiem izvirzītās prasības un kritēriji nesen veiktos iepirkumos. Šāda pieeja liecina par atbildīgu un rūpīgu attieksmi pret konkrēto iepirkumu, vēlmi maksimāli atbildīgi izturēties pret sabiedrības interesēm, salāgojot tās ar likuma prasībām un ņemot vērā citu pašvaldību pieredzi.
Kā labai praksei atbilstošs vērtējams iepirkumu komisijas mērķis panākt noteiktību augstākā pakāpē jau nolikuma dokumentācijā, lai pretendentu iesniegtajos piedāvājumos būtu ietvertas visas sagaidāmās izmaksas un varētu izvairītos no neplānota pakalpojuma sadārdzinājuma procesa laikā.
Iepriekš sagatavotajā iepirkuma nolikumā, balstoties uz sēdē izdiskutēto, tiek veikta virkne labojumu un precizējumu, kas vērtējami kā sabalansēti, uz labāku pakalpojumu un iedzīvotāju/pašvaldības interešu aizstāvību orientēti (mērķis - “pirmsšķietami neradīt ikdienas domstarpības” starp iedzīvotājiem un pakalpojuma sniedzēju).
Būtiskākās diskusijas iepirkumu komisijas sēdē bija par diviem jautājumiem: par nosacījumu par 20% sadzīves atkritumu piejaukumu šķirotajiem atkritumiem un par noteiktu “tīro” transportlīdzekļu īpatsvaru pretendenta piedāvājumā.
20% sadzīves atkritumu piejaukums
No abiem pretendentiem saņemtajos priekšlikumos tika lūgts iepirkuma nolikumā mainīt pieļaujamo atkritumu piejaukumu no 20% uz 10%, par noteiktās robežnormas pārsniegšanu paredzot iespēju prasīt klientam papildu samaksu.
Ņemot vērā to, ka šis punkts ir īpaši būtisks daudzdzīvokļu namu iemītniekiem, kas dala savus atkritumu konteinerus ar kaimiņiem vai kuru kopīgie atkritumu konteineri ir pieejami ikvienam garāmgājējam, komisijas locekļi uzstāja uz nosacījuma par 20% piejaukumu saglabāšanu, kas, komisijas ieskatā uzskatāms par samērīgu piejaukuma daudzumu, un šāda piejaukuma apmēra noteikšana pirmšķietami neradītu ikdienas domstarpības.
“Tīro” transportlīdzekļu īpatsvars pretendentu piedāvājumos
Publisko iepirkumu likumā (PIL) noteiktās prasības par "tīro" transportlīdzekļu izmantošanu ir balstītas Eiropas Savienības direktīvā, kas veicina videi draudzīgus transporta risinājumus. Šo prasību mērķis ir samazināt emisijas transporta sektorā, sekmēt ilgtspējīgu transportu un stimulēt pieprasījumu pēc zemas emisijas tehnoloģijām.
Šīs prasības būtiski ietekmē pašvaldības, valsts iestādes un uzņēmumus, kas piedalās publiskajos iepirkumos, un tās ir saistošas.
Galvenie aspekti:
1. Noteikts "tīro" transportlīdzekļu īpatsvars: Publiskajos iepirkumos un nomas līgumos paredzēts nodrošināt minimālu "tīro" transportlīdzekļu īpatsvaru atbilstoši valsts saistībām. Konkrētajā iepirkumā tas ietver autotransportu, kas nodrošinās atkritumu savākšanu.
2. Definīcija "tīriem" transportlīdzekļiem: "Tīrie" transportlīdzekļi ir tie, kas atbilst stingrām emisijas prasībām, piemēram, elektriskie, ūdeņraža un zemas emisijas transportlīdzekļi, kas atbilst CO₂ un piesārņojošo vielu emisiju robežvērtībām.
3. Iepirkuma stratēģijas pielāgošana: Publiskajiem pasūtītājiem un pakalpojumu sniedzējiem ir jāizstrādā iepirkuma prasības, kas veicina šādu transportlīdzekļu izmantošanu, piemēram, nosakot obligātus emisiju standartus vai priekšrocības zaļajiem piedāvājumiem.
Pasūtītājam ir tiesības noteikt iepirkuma tehniskās specifikācijas un kritērijus, lai nodrošinātu līguma priekšmeta atbilstību sabiedrības vajadzībām, vides aizsardzības, ilgtspējības vai citu politikas mērķu sasniegšanai. Šīs tiesības izriet no Publisko iepirkumu likuma, kas paredz, ka tehniskajām prasībām jābūt pamatotām, samērīgām un tieši saistītām ar iepirkuma priekšmetu. Tomēr pasūtītājam jāievēro arī vienlīdzīgas attieksmes un brīvas konkurences principi, lai nodrošinātu godīgu piekļuvi visiem piegādātājiem un nepieļautu nevajadzīgus ierobežojumus vai diskrimināciju. No tā izriet, ka Pasūtītājs arī var noteikt stingrākas prasības nekā minimālo prasību par EURO V, proti, var noteikt arī EURO VI.
Ņemot vērā iepriekš minēto un balstoties pašvaldības piesaistītā juridiskā eksperta ieteikumos, kā arī citu Pierīgas pašvaldību prakšu izpētē, iepirkumu komisija izvirza tīro sadzīves atkritumu savākšanas autotransporta līdzekļu īpatsvaru kā piedāvājumu vērtēšanas kritēriju (tas sastāda 10% iegūstamajiem punktiem), kā tehniskās specifikācijas prasību nosakot, ka iepirkuma līgumā noteiktajā pakalpojuma sniegšanas uzsākšanas dienā vismaz viens no pakalpojuma sniegšanā izmantotajiem transportlīdzekļiem atbildīs PIL noteiktajai tīro autotransporta līdzekļa prasībām, EURO VI standartam.
IESNIEGTO PIEDĀVĀJUMU IZVĒRTĒJUMS
Noteiktajā termiņā iepirkumu komisija izvērtēja pretendentu iesniegtos piedāvājumus, balstoties uz piesaistītā eksperta sagatavotu vērtēšanas tabulu, tādējādi nepieļaujot subjektīvas interpretācijas un piedāvājumu vērtējumus un nodrošināt vienlīdzīgu un taisnīgu pieeju visu pretendentu piedāvājumiem.
Attiecībā uz saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu vērā ņemti trīs kritēriji proporcijās 60-30-10.
Vērtīgākais kritērijs - 1 m3 nešķirotu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas līgumcena, kam seko 1 m3 mājsaimniecībās radīto būvniecības atkritumu apsaimniekošanas līgumcena. Trešo kritēriju ar mazāko vērtību veidoja “tīro” sadzīves atkritumu savākšanas autotransporta līdzekļu īpatsvars.
Viens no pretendentiem izvērtēšanas procesā izslēgts no dalības, jo tā iesniegtais apliecinājums tehniskajā piedāvājumā neatbilda tehniskās specifikācijas prasībām - Izpildītājs nevar nodrošināt, ka iepirkuma līgumā noteiktajā pakalpojuma sniegšanas uzsākšanas dienā vismaz viens no pakalpojuma sniegšanā izmantotajiem transportlīdzekļiem atbildīs PIL noteiktajai tīro autotransporta līdzekļa prasībām.
Jāatzīmē, ka izslēgtajam pretendentam nebija zemākā līgumcena nešķirotu sadzīves atkritumu apsaimniekošanai.
BIEDRĪBAS IEROSINĀJUMI PAŠVALDĪBAI - PAŠVALDĪBAS KOMUNIKĀCIJA PAR IEPIRKUMU
Ņemot vērā to, ka sadzīves atkritumu apsaimniekošas pakalpojums ir aktuāls ikvienam pašvaldības iedzīvotājam, turklāt nereti saistīts ar iedzīvotāju neapmierinātību, biedrība rosināja pašvaldībai aktīvāk vērsties pie iedzīvotājiem, lai noskaidrotu to viedokli. Sadarbībā ar Biedrību pašvaldība savos informācijas kanālos izplatīja aptauju, kuras mērķis bija labāk izprast iedzīvotāju atkritumu šķirošanas paradumus, informētības līmeni un šķēršļus atkritumu šķirošanā. Aptauju divu nedēļu laikā aizpildīja 250 Ķekavas novada iedzīvotāji, sniedzot vērtīgu informāciju par to, gan kā uzlabot atkritumu apsaimniekošanas sistēmu Ķekavas novadā, gan pašvaldības komunikāciju par to.
Pēc Biedrības neatlaidīgiem un atkārtotiem aicinājumiem Ķekavas novada pašvaldība sadarbībā ar Biedrību un Delnu 2024. gada 16. decembrī aicināja novada iedzīvotājus uz klātienes tikšanos (ar iespēju sekot pasākumam tiešsaistē), lai pārrunātu jauno atkritumu apsaimniekošanas līgumu, kā arī iepazīstinātu ar sabiedrības iesaistes iespējām publiskā finansējuma izlietojuma uzraudzībā.
Tikšanās laikā pašvaldības pārstāvji iepazīstināja iedzīvotājus ar atkritumu apsaimniekošanas iepirkuma procesu, rezultātiem un uzvarētāju, tika prezentēti aptaujas par atkritumu apsaimniekošanas paradumiem rezultāti, izceļot iedzīvotāju viedokļus un ieteikumus, kā arī iedzīvotājiem bija iespēja iepazīties ar iepirkuma uzvarētāja - uzņēmuma CleanR - pārstāvjiem, kas pastāstīja par savu darbu un plāniem Ķekavas novadā. Gan pasākuma vērotājiem tiešsaistē, gan klātesošajiem bija iespēja uzdot sev būtiskos jautājumus visiem pasākuma dalībniekiem.
Ņemot vērā to, ka šis projekts kopumā ir ne tikai par integritātes paktu kā instrumentu, bet arī par ciešāku sadarbību starp pašvaldību un iedzīvotājiem, par atklātāku dialogu par kopīgi identificētām sarežģītām tēmām, pašvaldības atsaucība Biedrības rosinājumiem vērtējama kā ļoti pozitīvs solis.
Iespējamie uzlabojumi: Iedzīvotāju viedokļa noskaidrošana, kā arī dialogs ar iedzīvotājiem par līdzšinējo pakalpojuma kvalitāti PIRMS iepirkuma dokumentācijas sagatavošanas, iespējams, sniegtu vērtīgu un iepirkuma sagatavošanā noderīgu informāciju.
BIEDRĪBAS SECINĀJUMS PAR IEPIRKUMA PROCESA FĀZI LĪDZ IEPIRKUMA UZVARĒTĀJA NOTEIKŠANAI:
Iepirkuma procesa plānošana, organizēšana un dokumentācijas izstrāde ir notikusi atbilstoši normatīvajam regulējumam un labai pārvaldībai. Integritātes pakta ietvaros uzraudzībā iesaistītā nevalstiskā organizācija iepirkumu procesā iesaistīta korektā veidā, tās ierosinājumi pašvaldībai komunikācijas uzlabošanai pieņemti ar atsaucību.
Svarīgi!
Ja Tev ir kādi jautājumi un/vai bažas par iespējamām negodprātībām iepirkumos, raksti vai zvani uz norādīto kontaktinformāciju šeit.
Projekts tiek īstenots ar Eiropas Savienības Atveseļošanās fonda finansējumu. Par projekta aktivitāšu saturu atbild biedrība “Sabiedrība par atklātību – Delna” un tas ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības viedokli.